![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Don Juan kommt aus dem Krieg (1989-92, rev. 2005-06)
Varighed:
105 min.
Forlag:
Solister:
5 sopraner, 2 mezzosopraner, alt, baryton
Besætning:
1-1-1-1, 1-1-1-0, slagtøj (1), guitar, harpe,
klaver, 1-1-1-1-1
Komponeret på bestilling af operaselskabet
Undergrunden.
Tekst:
Ödon von Horváth
Dansk oversættelse:
Niels Hemmer Pihl
Uropførelse af foreløbig version:
9/10 1990 på Ballerup Gymnasium
Sten Byriel (baryton), Elsebeth Dreisig
(sopran), Henriette Bonde Hansen
(sopran), Christine Marstrand (sopran),
Eva Bruun Hansen (sopran), Hanna Hjort
(sopran), Pia Schnack (mezzosopran),
Birgitte Friboe (mezzosopran), Effie Thing
Simonsen (alt)
Flemming Vistisen, dirigent
Uropførelse af komplet version:
26/4 1992 i Rosenhaven, Odense
Jesper Buhl (baryton), Elsebeth Dreisig
(sopran), Eva Hess Thaysen (sopran),
Christine Marstrand (sopran),
Eva Bruun Hansen (sopran), Annette Bod
(sopran), Pia Schnack (mezzosopran),
Susanne Vinther (mezzosopran), Effie
Thing Simonsen (alt)
Medlemmer af Odense Symfoniorkester
Tamas Vetö, dirigent
Uropførelse af revideret version:
24/7 2006 i Semper-Depot, Wien
Christian Miedl (baryton), Rebecca Nelsen
(sopran), Petra Simkova (sopran), Ulla Pilz
(sopran), Özlem Özkan (sopran), Tamara
Gallo (sopran), Elvira Soukop (mezzo-
sopran), Gisela Theisen (mezzosopran),
Anne Clare Hauf (alt)
amadeus ensemble-wien
Walter Kobéra, dirigent
På alle måder: Scenisk, musikalsk, dramatisk var det en imponerende urpremiere, som Undergrunden med Niels Pihl som instruktør og Tamas Vetö som dirigent præsenterede. Og selve værket – Erik Højsgaards musik til Ödön von Horváths skuespil i Niels Pihls danske oversættelse – er mere end imponerende: En tankevækkende, betagende og talentfuld operadebut.
Jens Brincker, Berlingske Tidende
Operaen beretter om kærlighedens sammenbrud i krigens kølvand med en musik der tøver og lytter, fuld af forunderlig medfølelse. Med fin pensel og en rigdom af nuancer maler den sin frysende atmosfære af råhed og umenneskelighed, tomhed, dekadence og følelseskulde så den bliver nærværende og vedkommende, menneskeskabt og derfor tragisk.
...bag sløret anede man et af de fineste, mest veltalende og fængslende poetiske operapartiturer der i mange år er skabt i dette land.
Jan Jacoby, Politiken
Musikken klinger af overgang mellem senromantik og ekspressionisme. Altså en verden af i går med et strejf af melankoli fra dengang. Et kammerorkester af sinfonietta-typen behandler omhyggeligt og smukt ciseleret et væld af stemmer og motiver. Men man kan næsten ikke høre skovens susen for de mange træer. Og alligevel er musikken så atmosfærefyldt og indtrængende, at den i større flader skaber en atmosfære, som følger den fortræffelige tekst op.
John Christiansen, Jyllands Posten
Der dänische Komponist Erik Højsgaard hat Horváths Theaterstück als Libretto für seine Kammeroper genommen – und seine Musik mit großer Rücksicht auf den Text geschrieben. Das führt dazu, dass man der Handlung sehr gut folgen kann und zeigt auch, mit welch handwerklicher Liebe zum Detail und zu einer ausgewogenen Struktur Højsgaard gearbeitet hat (das Orchester schweigt etwa zu Beginn, am Ende und zu Don Juans Erkenntnis: ”Kriege wird es immer geben, Fräulein”), verhindert aber andererseits einen großen musikalischen Wurf. Die Partitur hängt an der Moderne, da und dort dürfte Britten Pate gestanden haben, dosiert werden Zitate eingesetzt: Mozart, Verdi, Poulenc etc.
Daniela Tomasovsky, Die Presse
Solides Opern-Handwerk.
...Ein sehr ordentliches Projekt.
...Es ist ein solides, gut ausbalanciertes Werk, das vom Premierenpublikum mit Interesse aufgenommen wird.
Oliver A. Láng, Kronenzeitung
Hojsgaard schafft Atmosphäre und Stimmung, schichtet ausgiebig Zitate, Klänge und Rhythmen übereinander. Eine schwierige Partitur, die Walter Kobéra und das Amadeus-Ensemble konzentriert bewältigen.
Rainer Elstner, Wiener Zeitung